Review 10-11

Beoordeling 10,0

Zimbabwe. A passion shared en Zimbabwe. Een bijzondere passie

Ik wist niet dat het een bijzonder begin zou worden van een unieke samenwerking tussen Zimbabwe en Nederland. Na een eerste gesprek met

Beoordeling 10,0

Ik wist niet dat het een bijzonder begin zou worden van een unieke samenwerking tussen Zimbabwe en Nederland. Na een eerste gesprek met de uitgevers realiseerde ik me iets belangrijks: mijn levensverhaal vond ik ter plekke te eenzijdig en tijdens de onderhandelingen sprak ik mij nieuwe gedachte uit: om het beeld van Zimbabwe te completeren, heb ik meer mensen en mede schrijvers nodig dan gepland. Ondanks mijn eigen bezorgdheid dat de medewerkers van mijn boek geen ervaring hadden in het schrijven werd ik alleen maar aangemoedigd in mijn plan. Dat was een belangrijk vertrekpunt, omdat ik me realiseerd dat ons boek de uitgevers heel wat extra werk zou leveren, kwa editing en indeling en verbetering, hoe zeer ik ook mijn best deed om de verhalen van de verschillende personen hier in Zimbabwe door te nemen. Het werd dus geen boek dat even werd doorgenomen en ge-edit, maar een samenwerking van vele maanden, een open communicatie tussen Nederland en Zimbabwe en het begin van een vriendschap, en last but not least: het groeien van zelfvertrouwen over mijn eigen schrijfselen en oude poezie. 20 september 2009 herinner ik me als een van de mooiste dagen in mijn leven met een volle Selexyzboekenkerk, gelukkig publiek, fijne speeches en aanzet tot verkoop. Twee jaar later hebben we door bijzondere intensieve samenwerking, veel lachen, wijn, champagne en praten, met ons vier het boek in het Engels uitgegeven. De verkoop loopt goed en zowel in Vlaanderen als Nederland, alshier thuis in Zimbabwe heb ik overal lectures kunnen geven. Dat komt omdat de uitgevers met al hun engelengeduld, en rust mij hebben aangespoord en aangemoedigd. Net zoals hier in Afrika denk ik dat dit een bedrijf is waar de mens nog centraal staat, er altijd gelegenheid is tot overleg, en heel veel tijd. Dat is uniek in Nederland.
Boekenplan prijzen we dan ook graag aan.

Patrice Delchambre

1e indruk 10,0 - service 10,0 - prijs/kwaliteit 10,0