Over boeken, uitgeven en boeken verkopen

    Boeken verkopen als een tierelier

    « Terug

    Wist je dat sommige boeken verkopen als een tierelier, ontdek welke dat zijn

    Welke factoren bepalen op voorhand een succesvolle boekverkoop? Is er een speciale formule, is de vormgeving of juist het onderwerp belangrijk, gaat het om de schrijfstijl of hangt het succes af van je reclamebudget? Ontdek het aan de hand van het verhaal van één van onze bestsellers.

    Onderwerp is medebepalend

    Ik weet het nog goed. Het was een gewone dinsdagmorgen. Ik zag een e-mail binnenkomen en ik las de eerste regel: Ik heb een boek geschreven. Zoals ik al zei, voor mij een doorsneemorgen. Als eigenaar van uitgeverij Boekenplan heb ik al veel auteurs en bedrijven bij het uitgeven van boeken geholpen. Deze e-mail kwam van psycholoog Marly Senden. Ze wilde zo’n 50 boeken laten maken. Ze gaf aan dat ze haar boek geschreven had om deze aan belangrijke groep binnen haar cliënten aan te bieden, te weten: de relatietwijfelaars. De titel van haar boek? Bij twijfel zeker doen. Het onderwerp vond ik absoluut intrigerend, zeker voor twijfelaars. Ik dacht: met deze psycholoog moet ik snel een afspraak maken.

    Schrijfstijl

    Een week later zat ik bij haar op de bank om onze offerte door te spreken. Natuurlijk kwam het mogelijke uitgeeftraject snel ter sprake. In dit traject is redigeren echt een must. Als auteur ben je urenlang met de teksten bezig geweest. We weten uit ervaring dat je na verloop van tijd min of meer blind wordt voor foutjes en stijlbreuken. Hierdoor lezen sommige stukken minder vlot weg. Daarom laten wij altijd twee redacteuren naar het manuscript kijken. Een vlot lezende schrijfstijl is dus belangrijk als het gaat om je boekverkoop.

    Het omslag

    ‘Hoe gaat het ontwerpen in zijn werk’, vroeg Marly nieuwsgierig.
    ‘Wij verzorgen alles, maar heb je zelf al een idee?’ vroeg ik.
    Ik vraag dit altijd dit omdat ik weet dat auteurs daar soms een uitgesproken mening over hebben. Uiteindelijk is het eindresultaat iets geheel anders. Met het stellen van deze vraag voorkomen we veel teleurstelling en onnodig dubbel werk.
    ‘Ja en ik heb ook al een foto’, antwoordde Marly.
    ‘Mooi, daar kunnen we wel iets mee. We maken een ontwerp en sturen je dan een digitale proef. Daar gaan we mee door tot je 100% tevreden bent. Aan het eind van de ontwerp- en opmaakfase, produceren wij een proefboek. Het is exact het boek zoals dat straks bij de lezer terecht komt. Toch nog niet helemaal tevreden? We passen het aan tot je juichend uitroept: ‘Dit is hem!’
    ‘Dat klinkt geweldig’, zei ze enthousiast.

    Ja, natuurlijk is het omslag medebepalend bij een succesvolle boekverkoop. Gelukkig kunnen we auteurs daar goed bij helpen. Met mijn jarenlange ervaring in de grafische industrie en de uitgeverswereld – van accountmanager tot commercieel directeur – mag ik mij expert noemen op het gebied van vormgeving, productie, druk, verkoop en boekuitgave en heb vele auteurs en bedrijven geholpen om samen een kwalitatief goede en succesvolle publicatie te verwezenlijken.

    Marketing

    We zorgden voor een oplage bij de groothandel. Printing on demand waarbij na een bestelling binnen twee dagen het werk bij de lezer in de bus valt. Een grote of kleine oplage bepalen wij afhankelijk van onze verwachtingen van de verkoop. Na zo’n negen weken leverde ik de boeken bij Marly af. Ze zei: ‘Jammer dat het uitgeefproces er alweer op zit’.
    ‘Ben je gek, nu beginnen we aan het verkoopproces!’, zei ik.

    Het Boekenplan uitgeefpakket omvat de volgende marketingactiviteiten:
    • promotiemateriaal (recensies, persberichten, video)
    • promotie via social media
    • auteurswebsite

    Uiteindelijk kwam Marly paginagroot in de Telegraaf, werd ze uitgenodigd door L1 radio en tv en werden enkele artikelen in tijdschriften gepubliceerd. Nu heeft ze elke 14 dagen op de radio een spreekuur.

    Conclusie

    Er is géén speciale formule. Factoren zoals het onderwerp, de schrijfstijl, de omslag en de promotie spelen weliswaar een rol, maar niet altijd in dezelfde mate. Boeken verkopen is keihard werken en geluk hebben om op het juiste moment je boek te lanceren.

    Meer weten?
    Maakt dit blog je enthousiast en wil je eindelijk je boek uitgeven? Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact op!

    Share |

    Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reacties lezen.