Boekenplan's kennisbank: Tips & info voor auteurs

    Alle berichten gepubliceerd in

    Juni 2018

    Waarom je als auteur niet alles alleen moet doen

    Het ontstaan van Bij twijfel zeker doen van Marly Senden

     

    Ruim twee jaar geleden ontstond het idee om een boek te schrijven, een soort van nog-op-mijn-bucketlist-idee. Het thema was snel bedacht: twijfels over relatie. Een thema waar ik persoonlijk een paar jaar mee bezig ben geweest en dat ik in mijn werk als psycholoog en relatietherapeut veel zie. Welke overwegingen zijn belangrijk in de keuze om voor je relatie te gaan of om je eigen weg te gaan. Dat wilde ik overzichtelijk maken. Uit de losse pols ben ik gaan schrijven. Verhalen uit de praktijk en dan weer een stuk theorie, waardoor je vanzelf de literatuur induikt. Heel boeiend en ook weer leerzaam.

     

    Ondersteuning is altijd nuttig

    Na een paar maanden leek het mij toch verstandig ook professionele ondersteuning te zoeken bij het schrijven van een boek. Ik ben naar een ‘schrijfweek’ op Mallorca gegaan. Daar ontmoette ik andere schrijvers, een uitgever, een redacteur, en een ervaren schrijfster die de cursus organiseerde. Een top-week, veel geleerd, veel plezier en zon. Een van de goede tips in die week: begin met de achterflap! Zo ben je je steeds bewust van de kern van het boek en het resultaat voor de lezer.

     

    Het plezier van het schrijven

    Het schrijven van Bij twijfel zeker doen was ontzettend leuk, en natuurlijk veel meer werk dan gedacht. Na Mallorca ben ik nog twee keer een week naar Terschelling gegaan met mijn Golden Retriever Famke, om ‘meters’ te kunnen maken. Even weg van alle drukte en tussendoor wandelen op het strand. Heerlijk! In september vorig jaar zat ik met zon, 27 graden, Famke en een glas rosé op het terras van een strandtent, toen ik de laatste letter van het boek tikte. ‘Het manuscript’, corrigeerde de uitgever later.

     

    Een uitgever vinden

    Een uitgever vinden is overigens geen vanzelfsprekendheid. Dan begint in feite de tweede fase om te komen tot een boek. Mosae libro kwam met een voorstel dat aansloot bij mijn verwachtingen. Als je voor het eerst een boek schrijft en het professioneel wilt aanpakken, dan kun je het uitgeven het best uitbesteden.

     

    Mosae Libro koos een kritische redacteur die vooral inhoudelijk goede feedback gaf. Hiermee kreeg het boek een echte verbeterslag. Dan volgen er nog zaken als uitvoering en opmaak, de cover en het op de markt brengen van het boek. Je kunt zelf als auteur wel iets aan marketing doen via social media, maar het netwerk van Mosae Libro in diverse media is vele malen groter. Op die manier kreeg mijn boek veel aandacht in een groot landelijk dagblad, op radio en tv, en enkele tijdschriften.

     

    Het eerste boek

    Het eerste echte boek in handen krijgen vond ik het mooiste moment. Ook erg genoten heb ik van de boekpresentatie die ik in kleine kring hield, de media-aandacht en vele reacties die daarop volgden. Voor mij allemaal verrassingen waar ik geen rekening mee gehouden had.

     

    Marly Senden

    Share |

    Piraten perziken p-waarden

    omslag Statistiekboek Vince PendersPiraten, perziken en p-waarden | Statistiek

    'Piraten, perziken en p-waarden' kan fungeren als een op zichzelf staande, smaakmakende cursusstatistiek van Vince Penders lees nu dit smaakmakende boek met zijn bijzondere naam: ‘Piraten, perziken en p-waarden'.

     

    Helaas is deze uitgave uitverkocht. Goed alternatief en recenter is: Pirates, peaches and p-values van Vince Penders - Kijk op de Engelse versie van Boekenplan.

    Share |

    Boeken verkopen succesvol optimaliseren: Een nuttige gids


     

    Ontdek de Bestsellers: Wat maakt boeken zo aantrekkelijk en succesvol?

    Benieuwd naar welke boeken als warme broodjes over de toonbank gaan? We onthullen de geheimen achter hun aantrekkingskracht. Is het de cover, het onderwerp, de schrijfstijl, of gewoon de juiste marketing? In dit verhaal duiken we in de factoren die hebben bijgedragen aan het succes van een van onze best verkopende boeken.

    Onderwerp is medebepalend

    Als eigenaar van Boekenplan heb ik al veel auteurs en bedrijven geholpen bij het uitgeven van hun boeken. Op een gewone dinsdagmorgen ontving ik een e-mail van psycholoog Marly Senden, die aangaf dat ze een boek had geschreven en ongeveer 50 exemplaren wilde laten maken. Haar boek, getiteld "Bij twijfel zeker doen", was bedoeld voor een belangrijke groep binnen haar cliënten: de relatietwijfelaars. Het onderwerp intrigeerde me en ik besloot snel een afspraak te maken met deze psycholoog.

     

    Schrijfstijl

    Een week later zat ik bij haar op de bank om onze offerte door te spreken. Natuurlijk kwam het mogelijke uitgeeftraject snel ter sprake. In dit traject is redigeren echt een must. Als auteur ben je urenlang met de teksten bezig geweest. We weten uit ervaring dat je na verloop van tijd min of meer blind wordt voor foutjes en stijlbreuken. Hierdoor lezen sommige stukken minder vlot weg. Daarom laten wij altijd redacteuren naar het manuscript kijken. Een vlot lezende schrijfstijl is dus belangrijk als het gaat om boeken verkopen. Dit geldt natuurlijk ook voor de achterflaptekst. Schrijf een wervende tekst.

     

    Het boekomslag

    Hoe gaat het ontwerpen in zijn werk’, vroeg Marly nieuwsgierig.
    ‘Wij verzorgen alles, maar heb je zelf al een idee?’ vroeg ik.
    Ik vraag dit altijd, omdat ik weet dat auteurs daar soms een uitgesproken mening over hebben. Uiteindelijk is het eindresultaat iets geheel anders. Met het stellen van deze vraag voorkomen we veel teleurstelling en onnodig dubbel werk.
    ‘Ja en ik heb ook al een foto’, antwoordde Marly.
    ‘Mooi, daar kunnen we wel iets mee. We maken een ontwerp en sturen je dan een digitale proef. Daar gaan we mee door tot je 100% tevreden bent. Aan het eind van de ontwerp- en opmaakfase, produceren wij een proefboek. Het is exact het boek zoals dat straks bij de lezer terecht komt. Toch nog niet helemaal tevreden? We passen het aan tot je juichend uitroept: ‘Dit is hem!’'
    ‘Dat klinkt geweldig’, zei ze enthousiast.
     

    Natuurlijk speelt het omslag een cruciale rol bij het succesvol verkopen van boeken. Gelukkig kunnen we auteurs hierbij uitstekend ondersteunen. Met mijn uitgebreide achtergrond in zowel de grafische industrie als de uitgeverswereld, waarin ik functies heb vervuld van accountmanager tot commercieel directeur, kan ik mezelf beschouwen als een expert op het gebied van vormgeving, productie, drukwerk en verkoop. Gedurende mijn loopbaan heb ik talloze auteurs en bedrijven geholpen om gezamenlijk succesvolle publicaties te realiseren.

     

    Boeken verkopen en promotie

    We zorgden voor een oplage bij de groothandel. Printing on demand waarbij na een bestelling binnen twee dagen het werk bij de lezer in de bus valt. Een grote of kleine oplage bepalen wij afhankelijk van onze verwachtingen van de verkoop.
    Na zo’n negen weken leverde ik de boeken bij Marly af. Ze zei: ‘Jammer dat het uitgeefproces er alweer op zit’.
    ‘Ben je gek, nu beginnen we aan het verkoopproces!’, zei ik.

    Het Boekenplan uitgeefpakket omvat de volgende marketingactiviteiten:
    • promotiemateriaal (recensies, persberichten, video)
    • promotie via social media
    • auteurswebsite
     

     

    Uiteindelijk kwam Marly paginagroot in de Telegraaf, werd ze uitgenodigd door L1 radio en tv en werden enkele artikelen in tijdschriften gepubliceerd. Nu heeft ze elke 14 dagen op de radio een spreekuur.
     

    In het kort

    Het verkopen van boeken heeft geen vaststaande formule. Verschillende factoren zoals het onderwerp, de schrijfstijl, het omslagontwerp en de marketingstrategie spelen allemaal een rol, zij het niet altijd even sterk. Succesvol boeken verkopen vereist toewijding en ook een dosis geluk, om het boek op het juiste moment te lanceren. Wilt u meer informatie hierover? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We delen graag advies en begeleiding om uw boek op de best mogelijke manier op de markt te brengen.
     

    Meer weten?
    Maakt dit blog u enthousiast en wilt u eindelijk je boek uitgeven? Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact op!  Lees vooral het artikel hoe je een beter boek uitgeeft.

     

    Share |

    Hoe krijg je een betere band met je hond

    Liz Wolting o het omslag van Natuurlijk in balans met je hond

    Anders dan andere hondenboeken


    Liz Wolting werkt al jarenlang met honden en is gespecialiseerd in honden met zware gedragsproblemen. Binnen haar trainingscentrum vangt zij, samen met haar team, jaarlijks zo’n duizend honden op. Deze dieren, die elders geen kans meer krijgen, kunnen daardoor succesvol herplaatst worden.

     

    Door dagelijks intensief met honden om te gaan, heeft zij in de loop der jaren deze ‘vrienden’ van binnen en buiten leren kennen. Haar studie diergeneeskunde maakt het plaatje compleet. Het boek is zojuist verschenen. Te bestellen in onze boekwinkel.

     

    In het boek 'Natuurlijk in balans met je hond' maak je kennis met haar nieuwe inzichten en ervaring met heldere, begrijpbare uitleg. De link tussen mens en hond en de grote invloed van mensen op onze hedendaagse huisdieren worden in dit boek uitvoerig behandeld. Aangevuld met leuke oefeningen om de band tussen je viervoeter en jezelf te versterken en leuke weetjes over de intelligentie van je hond.

     

    Liz Wolting

    De auteur Liz Wolting uit Maastricht is eigenaresse van en gedragstherapeute bij Animal’s Faith. In 2009 is ze dit centrum gestart. Liz neemt niet alleen de dagelijkse bedrijfsvoering voor haar rekening. Met een onuitputtelijke bron aan passie en ambitie werkt ze om het welzijn van zo veel mogelijk dieren te verbeteren.

     

    Inleiding

    Uitvallen aan de lijn, trekken, blaffen, grommen, bijten, opspringen, slopen, huilen, ongehoorzaamheid en nog vele andere gedragingen zijn zaken die wij binnen mijn bedrijf Animal’s Faith dagelijks meemaken. Het aantal gedragsproblemen bij honden in West-Europa is gigantisch hoog. Maar hoe kan dit toch? Hoe kan het dat in landen waar men zoveel om huisdieren geeft, deze juist zoveel probleemgedrag vertonen? Om daar meer zicht op te krijgen, heb ik dit boek geschreven.

    Ik wil zo veel mogelijk mensen helpen hun hond te leren begrijpen, zodat iedereen de prettige en harmonieuze samenwerking die ik dagelijks met mijn eigen en andermans honden beleef, ook kan gaan ervaren. Het is de bedoeling je in dit boek meer inzicht te geven in de taal en in de gedachtegang van honden en in de rol die wij in het leven van onze honden spelen.

     

    Gedragscentrum

    In ons dierengedragscentrum trainen wij jaarlijks zo’n duizend honden met ernstige gedragsproblemen. Al van jongs af aan heb ik een speciale band met en een grote liefde voor dieren. Ik ben dan ook al heel vroeg begonnen met werken bij verschillende dierenartsen en gedragsdeskundigen. Sinds mijn geboorte was ik beste vrienden met de honden van mijn ouders en ik trok vaak meer met hen op dan met mijn broers en zussen.

     

    Door de jaren heen heb ik elke gangbare training gezien en gevolgd, van clickertraining tot KNPV(Koninklijke Nederlandse Politiehond Vereniging, het africhten van politie-, speur- en reddingshonden) en alles wat ertussenin zit. Ik heb tientallen boeken over hondengedrag gelezen, elk weer met andere inzichten. Ik bestudeerde al heel vroeg de taal die huishonden onderling gebruiken en ben dit later uit gaan breiden naar het bestuderen van straathonden, dingo’s en wolven.

     

    Toen ik in 2009 mijn eigen gedragscentrum oprichtte, heb ik al mijn opgedane kennis onder de loep genomen en gebundeld tot een formule waarmee ik honden van euthanasie kan redden. Honden die vaak al door vele collega-gedragsdeskundigen getraind en opgegeven zijn. Omdat ik het werken met honden simpel en logisch houd – voor onszelf, maar zeker voor de hond – begrijpt elke hond bij ons wat er van hem verwacht wordt en leert hij inzien hoe fijn het kan zijn om met mensen samen te werken. Wederzijds respect is altijd het allerbelangrijkste in mijn trainingen.

     

    Duidelijk maken hondentaal

    In dit boek wil ik je duidelijk maken hoe mooi en logisch de hondentaal is, en hoe mensen deze op een gemakkelijke manier kunnen leren. Bovendien wil ik je bewust maken van de grote invloed die wijzelf op onze honden hebben, zodat je ook beter naar jezelf leert kijken en je meer bewust wordt van je eigen gemoedstoestand en de invloed die deze op alles om je heen heeft. Dit is namelijk uiterst belangrijk wanneer je op een fijne manier met je hond wil leren communiceren.

     

    Het advies van Liz Wolting

    Je zult in dit boek waarschijnlijk dingen tegenkomen die je niet wist of die je altijd anders hebt geleerd. De meningen over honden en hun gedrag lopen soms zeer uiteen. Mijn advies is altijd om de hond zelf het antwoord te laten geven: wordt de hond kalmer, stabieler en gelukkiger, dan ben je goed bezig; wordt hij drukker, instabieler en gestrester, dan klopt er waarschijnlijk iets niet helemaal.

     

    Heb je eenmaal geleerd hoe je kunt aanvoelen wat de hond voelt, dan zal je vanzelf tot de conclusie komen dat er geen twijfel meer mogelijk is over wat onze honden nodig hebben.

     

    Hopelijk heb je net zoveel plezier aan het lezen van dit boek, als ik had aan het schrijven ervan en brengt het je hond en jou een stuk dichterbij elkaar.

     

    Bestel het boek in onze boekwinkel. in paperback of e-book bij bol.com

     

    Lees tip: Wij planten bomen voor een groene toekomst

     

    Share |